جذب کارمند ماهر

فهرست مطلب

هدف اصلاحات قانون مهاجرت آلمان جذب کارمند ماهر غیر اتحادیه اروپا است.

دولت آلمان تصویب نهایی خود را برای قانونی صادر کرده است که مهاجرت کارگران ماهر خارج از اتحادیه اروپا به آلمان را آسان تر می کند.

انتظار می رود قانون جدید در سه مرحله در نوامبر 2023، مارس 2024 و ژوئن 2024 اجرایی شود.

هدف آن جذب کارمند خارجی ماهر و مبارزه با کمبود نیروی کار در کشور است.

انتظار می رود طرح های مدرن سازی قوانین مهاجرت کشور کار را برای اتباع کشورهای ثالث در آلمان آسان تر کند. این می تواند تعداد کارگران غیر اتحادیه اروپا را در آلمان 60000 نفر در سال افزایش دهد.

اصلاحات قانون مهاجرت ماهر به ویژه بر کارگران دارای آموزش حرفه ای و غیر آکادمیک متمرکز است. قوانین موجود برای متخصصان واجد شرایط با مدارک دانشگاهی نیز کاهش خواهد یافت.

چرا آلمان سیاست های مهاجرتی خود را تغییر می دهد؟

آلمان مانند بسیاری از کشورهای اروپایی با کمبود نیروی کار ماهر مواجه است.

در سال 2022، کمبود نیروی کار در این کشور به بالاترین حد خود رسید: موسسه تحقیقات اشتغال 1.74 موقعیت شغلی آزاد در سراسر آلمان پیدا کرد.

در ژوئیه سال گذشته، کمبود کارکنان تقریباً نیمی از تمام شرکت‌هایی را که توسط مؤسسه تحقیقاتی در مونیخ مورد بررسی قرار گرفتند، تحت تأثیر قرار داد و آنها را مجبور به کاهش سرعت عملیات خود کرد.

آلمان امیدوار است این شکاف را با متخصصان واجد شرایط خارج از اتحادیه اروپا پر کند. اما در حال حاضر روند مهاجرت به این کشور به دلیل تشریفات اداری کند شده است.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه فدرال، طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در 17 ژانویه 2023 در دفتر فدرال امور خارجه برگزار شد، گفت که نوسازی روند روادید به معنای “برعکس کردن آن” است.

او به همراه اولاف شولز، صدراعظم فدرال، بر حذف بوروکراسی و بهبود دیجیتالی کردن و کارایی سیستم تاکید کرد.

شولز گفت: “ما می دانیم که تنها زمانی می توانیم آینده خود، کارایی اقتصاد و کارایی سیستم های تامین اجتماعی خود را تضمین کنیم که کارگران ماهر کافی در اختیار داشته باشیم.”

از درون اتحادیه اروپا کار چندان دشواری نیست، زیرا آزادی حرکت وجود دارد. با توجه به بقیه جهان، این یک چالش بزرگتر است.

آلمان چگونه برای جذب کارگران ماهر خارجی برنامه ریزی می کند؟

آلمان امیدوار است با «کارت فرصت» جدید با کمبود کارگران ماهر مبارزه کند.

کارت فرصت از یک سیستم امتیاز استفاده می کند تا کارگران با مهارت های مورد نیاز را قادر می سازد راحت تر به آلمان بیایند.

این بخشی از یک استراتژی است که توسط وزیر کار هوبرتوس هایل برای رسیدگی به کمبود نیروی کار در کشور پیشنهاد شده است و هدف آن افرادی است که هنوز قرارداد کاری در آلمان ندارند.

این سیستم مبتنی بر امتیاز، مدارک، تجربه حرفه ای، سن، مهارت های زبان آلمانی و روابط با آلمان را در نظر می گیرد.

هر ساله بسته به اینکه کدام صنایع به کارگر نیاز دارند، سهمیه تعیین می شود. سه مورد از چهار مورد از معیارهای زیر نیز برای درخواست برای این طرح باید رعایت شود:

  • مدرک یا آموزش حرفه ای
  •  سه سال تجربه حرفه ای
  • مهارت های زبانی یا اقامت قبلی در آلمان
  • 35 سال یا کمتر

در حال حاضر، اکثر شهروندان غیر اتحادیه اروپا قبل از نقل مکان به آلمان باید یک پیشنهاد شغلی داشته باشند. ویزا برای جویندگان کار در حال حاضر وجود دارد، اما انتظار می‌رود که «کارت فرصت» کار را برای افرادی که به دنبال یافتن کار در آلمان هستند آسان‌تر و سریع‌تر کند..

اتباع برخی از کشورهای دارای موافقت نامه ویزا می توانند به مدت 90 روز بدون ویزا وارد آلمان شوند، اما فقط مجاز به اشتغال کوتاه مدت هستند.

کارت فرصت به مردم این امکان را می دهد که به جای درخواست از خارج از کشور، بیایند و به دنبال کار یا کارآموزی در داخل کشور بگردند. متقاضیان باید بتوانند ثابت کنند که در این مدت توانایی پرداخت هزینه های زندگی خود را دارند.

جزئیات دقیق این طرح هنوز رسمی نشده است. انتظار نمی رود که شانس کارته حداقل تا پایان سال 2023 در دسترس باشد.

تغییرات اصلی در سیاست های مهاجرتی آلمان چیست؟

اولاً، سیستم جدید کار در آلمان را برای افراد دارای تجربه حرفه ای – به جای مدرک دانشگاهی- آسان تر می کند.

ثانیاً، آلمان برای تجربه شغلی و صلاحیت های حرفه ای که در کشورهای بومی کارگران به رسمیت شناخته شده است، بازتر خواهد شد. در حال حاضر، این کشور در مورد صلاحیت هایی که به رسمیت می شناسد سخت گیری می کند.

ثالثاً، برای کسانی که پیشنهاد شغلی ندارند، راحت تر به دنبال کار در آلمان از طریق کارت فرصت خواهند بود.

جویندگان کار واجد شرایط که دارای مدرک یا گواهینامه های حرفه ای هستند، اجازه خواهند داشت به مدت یک سال در کشور بمانند. در حالی که به دنبال کار تمام وقت هستند، اجازه کار تا 20 ساعت در هفته را خواهند داشت.

همچنین قوانین برای کسانی که دارای پیشنهاد شغلی و مدرک دیپلم شناخته شده هستند، کاهش می یابد. آستانه حقوق کاهش می یابد، برای کارگران آسان تر می شود خانواده های خود را به آلمان بیاورند و دریافت اقامت دائم آسان تر خواهد بود.

کدام صنایع بیشترین آسیب را از کمبود کارکنان در آلمان می بینند؟

آلمان به طور خاص به دنبال صنعتگران ماهر، مهندسان برق، متخصصان فناوری اطلاعات، ، پرستاران، متخصصان پذیرایی و مهمان‌نوازی است.

یک نظرسنجی نشان می دهد که بخش خدمات بدترین ضربه را وارد کرده است – به ویژه صنایع مسکن و رویداد.

به دنبال آن انبارداری و ذخیره سازی، ارائه دهندگان خدمات، و تولید – به ویژه در بخش های مواد غذایی، تجهیزات پردازش داده ها، ماشین آلات و بخش های تولید فلزات دنبال می شود. بسیاری از مشاغل خرده فروشی، شرکت های ساختمانی و عمده فروشان نیز کمبود کارکنان را گزارش کرده اند.

به گزارش کانال خبری آلمان متخصصان فناوری اطلاعات با تجربه شغلی مرتبط حتی اگر مدرک دانشگاهی نداشته باشند، کارت آبی اتحادیه اروپا را دریافت خواهند کرد.

سایر مشاغل مورد تقاضا که در وب سایت دولتی فهرست شده اند، پزشکان و دانشمندان هستند. پیش از این کمبود کارگران و سازندگان متالورژی گزارش شده بود.

صنایع دارویی و شیمیایی کمترین کمبود نیروی ماهر را گزارش می دهند. صنایع خودروسازی و مهندسی مکانیک نیز کمتر از سایر بخش‌ها آسیب می‌بینند.

منبع خبر: https://www.euronews.com/travel/2023/10/16/skilled-workers-are-in-demand-as-germany-tackles-labour-shortage-with-new-points-based-vis